Nocne wybudzenie z uczuciem lęku, zimnym potem albo kołataniem serca może oznaczać hipoglikemię, czyli zbyt niski poziom glukozy we krwi. Wyjaśniam, jak rozpoznać objawy nocnego spadku cukru, co zrobić w pierwszych minutach, dlaczego dochodzi do takich epizodów i kiedy potrzebna jest pilna pomoc medyczna.
Najważniejsze informacje o nocnym niedocukrzeniu
- Typowe sygnały to zimne poty, drżenie, kołatanie serca, głód, niepokój i nagłe wybudzenie.
- Hipoglikemię rozpoznaje się zwykle przy glikemii poniżej 70 mg/dl, czyli 3,9 mmol/l.
- Przy zachowanej przytomności stosuje się regułę 15 g węglowodanów i kontrola po 15 minutach.
- Osobie nieprzytomnej lub mającej problemy z połykaniem nie wolno podawać jedzenia ani picia.
- Nawracające epizody wymagają omówienia leczenia, posiłków, aktywności i alkoholu z lekarzem lub zespołem diabetologicznym.

Jak rozpoznać spadek cukru podczas snu
Nocna hipoglikemia może przebiegać gwałtownie, ale czasem daje bardzo dyskretne sygnały. Najczęściej pojawiają się zimne, obfite poty, drżenie rąk, przyspieszone bicie serca, nagły głód, niepokój albo uczucie, że coś złego się dzieje.
Osoba śpiąca może się wiercić, mówić przez sen, krzyczeć, mieć intensywne sny lub koszmary. Po przebudzeniu często występuje ból głowy, zmęczenie, rozdrażnienie, trudność z koncentracją albo wrażenie podobne do kaca, mimo że wieczorem nie piła alkoholu.
Przy głębszym niedocukrzeniu mogą pojawić się zaburzenia widzenia, splątanie, niezrozumiała mowa, drgawki i utrata przytomności. Trzeba też pamiętać, że nie każdy odczuwa ostrzegawcze symptomy. Wieloletnia cukrzyca, częste hipoglikemie i neuropatia autonomiczna mogą osłabić naturalną reakcję alarmową organizmu.
Co odróżnia niedocukrzenie od zwykłego wybudzenia
Pojedynczy koszmar czy nocne pocenie nie potwierdzają hipoglikemii. Podejrzenie staje się bardziej wiarygodne, gdy objawy powtarzają się, występują po intensywnym dniu, a poranny pomiar pokazuje niską glikemię. Najlepszym potwierdzeniem jest pomiar glukometrem lub odczyt z systemu monitorowania glukozy, a nie samo samopoczucie.
Objawy mogą wystąpić także przy wyższym wyniku, jeśli cukier szybko spadał albo wcześniej przez dłuższy czas był podwyższony. Dlatego nie należy odrzucać hipoglikemii tylko dlatego, że pojedynczy pomiar nie pokazuje bardzo niskiej wartości.
Dlaczego cukier spada w nocy
Najczęściej problem wynika z niedopasowania dawki leku do ilości jedzenia, aktywności i pory dnia. Dotyczy to szczególnie osób stosujących insulinę, a także niektóre leki zwiększające wydzielanie insuliny. Nocne niedocukrzenie jest zwykle sygnałem, że cały plan leczenia wymaga przeanalizowania, a nie dowodem na to, że trzeba po prostu jeść więcej przed snem.
- zbyt duża dawka insuliny wieczornej lub korekcyjnej,
- pominięta kolacja albo posiłek zawierający mniej węglowodanów niż zwykle,
- intensywny wysiłek fizyczny wieczorem lub poprzedniego dnia,
- alkohol, zwłaszcza wypity bez jedzenia,
- opóźnione wchłanianie pokarmu przy gastroparezie cukrzycowej,
- pogorszenie pracy nerek lub wątroby, które zmienia działanie leków,
- choroba, zmiana rytmu dnia albo nieprawidłowe stosowanie pompy insulinowej.
Alkohol zasługuje na osobne ostrzeżenie. Wątroba zajęta jego metabolizowaniem może słabiej uwalniać glukozę do krwi, dlatego niedocukrzenie może pojawić się kilka godzin po wypiciu alkoholu, również w czasie snu. Ryzyko rośnie, gdy wieczornemu piciu towarzyszy wysiłek, mała kolacja lub pominięcie przekąski.
Co zrobić, gdy podejrzewasz nocną hipoglikemię
Gdy osoba jest przytomna i może połykać
Jeśli to możliwe, najpierw zmierz glikemię. Przy wyniku poniżej 70 mg/dl, czyli 3,9 mmol/l, albo przy typowych objawach u osoby leczonej insuliną należy szybko podać około 15 g łatwo przyswajalnych węglowodanów.
- tabletki glukozy w ilości wskazanej na opakowaniu,
- około 150 ml zwykłego soku lub słodkiego napoju, nie wersji „zero”,
- żel glukozowy zgodnie z dawką podaną przez producenta.
Po 15 minutach trzeba ponownie sprawdzić poziom glukozy. Jeśli nadal jest niski lub objawy nie ustąpiły, należy ponownie przyjąć 15 g szybkich węglowodanów i ponownie skontrolować wynik po kwadransie. Czekolada, ciastka i tłuste słodycze nie są dobrym wyborem na pierwszą reakcję, ponieważ tłuszcz spowalnia wchłanianie cukru.
Gdy glikemia wróci do bezpiecznego poziomu, a do planowanego posiłku zostało dużo czasu, lekarz może zalecić dodatkową małą przekąskę zawierającą wolniej wchłaniane węglowodany. Nie powinno się jednak automatycznie jeść dużej kolacji ani samodzielnie zmieniać dawek insuliny.
Przeczytaj również: Glukoza na czczo - Twój wynik, normy i co dalej?
Gdy pojawia się splątanie, drgawki albo utrata przytomności
W takiej sytuacji nie wolno podawać niczego doustnie. Osobę nieprzytomną należy ułożyć na boku, sprawdzić oddech i zadzwonić pod 112 lub 999. Jeśli bliscy mają przepisany glukagon i zostali przeszkoleni z jego użycia, mogą podać go zgodnie z instrukcją.
Nie zostawiaj chorego samego po odzyskaniu przytomności. Jeśli po podaniu glukagonu nie ma poprawy, nie wiadomo, jak go zastosować, występują drgawki albo epizod był ciężki, potrzebna jest pomoc ratowników medycznych.
Jak sprawdzić, czy problem rzeczywiście pojawia się w nocy
Przy powtarzających się objawach pomocny jest prosty dzienniczek. Zapisuj godzinę kolacji, dawki leków, aktywność fizyczną, alkohol, moment wybudzenia oraz wynik glikemii przed snem i rano. Taki zapis często pokazuje zależność, której nie widać po jednym pomiarze.
W uzgodnieniu z lekarzem można wykonać pomiar około 2.00-3.00 w nocy przez kilka kolejnych dni. Nie należy jednak budzić się rutynowo każdej nocy ani zmieniać dawki na podstawie jednego wyniku. W przypadku stosowania systemu CGM alarm niskiej glikemii może ostrzec wcześniej, ale odczyt z sensora przy gwałtownych zmianach warto czasem potwierdzić glukometrem.
Poranny wysoki cukier po nocnym spadku nie oznacza, że należy dołożyć insuliny. Może być skutkiem reakcji obronnej organizmu, ale może też wynikać ze zjawiska brzasku, zbyt małej dawki leczenia albo błędu pomiaru. Bez sprawdzenia glikemii w środku nocy łatwo pomylić te sytuacje i pogłębić problem.
Jak ograniczyć ryzyko kolejnych epizodów
Największą różnicę robi zwykle dopasowanie leczenia do codziennego rytmu. Podczas konsultacji warto omówić nie tylko samą dawkę insuliny, ale też porę jej podania, skład kolacji, opóźnione posiłki, trening i alkohol. Nawracająca nocna hipoglikemia nie powinna być leczona wyłącznie dodatkową kanapką.
- Nie pomijaj posiłków po przyjęciu leku, który może obniżyć glikemię.
- Po nietypowym wysiłku sprawdzaj, czy niedocukrzenie nie pojawia się z opóźnieniem.
- Nie pij alkoholu na pusty żołądek i omów jego wpływ z zespołem diabetologicznym.
- Miej przy łóżku glukozę lub inny szybko działający produkt oraz glukometr.
- Powiedz bliskim, jak rozpoznać hipoglikemię i kiedy użyć glukagonu.
- Nie koryguj samodzielnie insuliny bazowej ani dawek wieczornych.
Jeśli epizody występują mimo prawidłowego stosowania zaleceń, lekarz może rozważyć zmianę schematu leczenia, rodzaju insuliny, ustawień pompy albo zastosowanie systemu ciągłego monitorowania. Znaczenie ma też ocena nerek, wątroby i innych chorób, które mogą zmienić zapotrzebowanie na leki.
Kiedy nocny spadek cukru wymaga konsultacji
Do lekarza lub poradni diabetologicznej zgłoś się po każdym powtarzającym się epizodzie, zwłaszcza gdy budzisz się z potem, koszmarami, bólem głowy lub nie pamiętasz, co działo się w nocy. Konsultacji wymaga także sytuacja, gdy nie odczuwasz typowych sygnałów ostrzegawczych albo wyniki spadają poniżej 54 mg/dl, czyli 3,0 mmol/l.
Pilnej pomocy potrzebują osoby z utratą przytomności, drgawkami, ciężkim splątaniem, niemożnością połykania lub brakiem poprawy po podaniu glukozy. U osoby bez rozpoznanej cukrzycy nawracające nocne objawy również wymagają diagnostyki, ponieważ przyczyną mogą być między innymi zaburzenia gospodarki węglowodanowej, choroby hormonalne, niedożywienie, alkohol albo działanie leków.
Nie próbuj rozstrzygać wszystkiego na podstawie samego porannego samopoczucia. Objawy mogą przypominać lęk, zaburzenia snu, infekcję czy przegrzanie sypialni, dlatego pomiar glukozy i zapis okoliczności epizodu są znacznie bardziej użyteczne niż zgadywanie.
Co zapamiętać przed kolejną nocą
Nocne poty, koszmary, kołatanie serca, drżenie i poranny ból głowy mogą wskazywać na hipoglikemię, ale wymagają potwierdzenia pomiarem. Przy zachowanej przytomności działa reguła 15/15, a przy utracie przytomności najważniejsze są bezpieczeństwo, glukagon, jeśli jest dostępny, i wezwanie pomocy.
Najrozsądniejszym krokiem po powtarzającym się epizodzie jest analiza dzienniczka z lekarzem, a nie samodzielne zmniejszanie lub zwiększanie insuliny. Dobrze ustawione leczenie, znajomość własnych objawów i przygotowanie bliskich realnie zmniejszają ryzyko, że nocne niedocukrzenie pozostanie niezauważone.